Sunday, April 15, 2007

Jakkiebak Kippenkak


Geert stuurde het spel Jakkiebak Kippenkak naar Argentinië

Introducción
Los jugadores intentan de memorizar bien las ilustraciones y
de ser el primero que pone las plumas en la cola de su gallina

Para empezar
Los 24 naipes en forma de huevo están barajados y dejados abiertos en un circulo.
Los naipes octogonales estan barajados y dejados cerados en un circulo.
Cada jugador enhebra el rabo en su gallina y pone la gallina sobre su naipe en forma de huevo, de modo que todas las gallinas esten a una distancia igual .
El jugador de menor edad empieza.
El juego se juega en la direcion de las manecillas del reloj.

Curso del juego
En su turno el jugador abre un naipe octoganal.
Cuando la ilustración en el naipe es la misma que la ilustración sobre el naipe en forma de huevo que está delante de su gallina, el jugador puede empujar su gallina hacia un naipe.
Después vuelve el naipe y puede revolver otro naipe octoganal.
El jugadar puede continuar hasta que no haya vuelto el naipe correcto.
Después es el turno del siguiente jugador.

Así las gallinas van en la direccion de las manecillas de huevo en huevo.
Tan pronto como una gallina va adelante, otra gallina
puede tomar sus plumas y ponerlas en su gallina. El jugador continua el juego.

Fin

El juego se termina cuando un gallina tiene todas las plumas en su culo; este jugadar es el ganador del juego.

Vertaling: 6de jaar De Wingerd

Intro

De spelers proberen door het goed onthouden van de verschillende afbeeldingen als eerste alle veren in de staart van hun kip te steken.
Begin
De 24 eivormige kaarten worden geschud en open in een cirkel neergelegd. De achthoekige kaarten worden geschud en gedekt in de cirkel neergelegd. Elke speler steekt de staart in zijn kip en plaatst de kip op een eivormige kaart, zo dat de kippen op gelijke afstand van elkaar staan.
De jongste speler begint. Het spel wordt gespeeld in de richting van de klok.
Verloop
In zijn beurt legt de speler een achthoekige kaart open. Als de afbeelding op dit kaartje overeenkomt met de afbeelding op het eivormige kaartje dat voor zijn kip ligt, dan mag de speler zijn kip een kaartje naar voren schuiven. Vervolgens legt hij het gedraaide kaartje weer gedekt terug en mag hij nogmaals een achthoekige kaart omdraaien. De speler mag net zolang doorspelen tot hij niet het juiste kaartje draait. Nu gaat de beurt naar de volgende speler.
Zo lopen de kippen in de richting van de klok van ei naar ei. Zodra een kip een voorliggende kip inhaalt, dan mag hij alle veren van de kip plukken en in zijn eigen kip steken. De speler vervolgt hierna zijn beurt.
Eind
Het spel eindigt zodra een kip alle veren in zijn kont heeft. Deze speler is de winnaar van het spel.

No comments: