Saturday, March 31, 2007

Isis en Osiris

Geert stuurde het spel Isis en Osiris naar Argentinië.
Maar daarbij zat geen Spaanse, maar wel een Nederlandse handleiding. Nu maar hopen dat De Wingerd de handleiding kan vertalen.

Isis en Osiris is een bordspel voor 2 tot 4 spelers, bedacht door Michael Schacht en uitgegeven door 999 Games. Bij dit spel spelen een goed geheugen en tactisch inzicht een grote rol.

Zo ziet de doos eruit:


Het doel van het spel:

Het doel van het spel is om door middel van het strategisch plaatsen van speelstenen en puntentegels een zo hoog mogelijke score te bereiken. Deze score wordt bepaald door de hoogte van de puntentegels die horizontaal en vertikaal rondom de speelstenen van de spelers liggen.

Speelmateriaal:




Het speelbord: het speelbord bestaat uit een raster met speelvlakken voor het plaatsen van speelstenen. Het bord is opgebouwd uit 6 x 6 vlakken. Langs de zijkanten van het bord bevinden zich een positief (blauw) en een negatief (rood) scorespoor.

22 puntentegels:
+ 1 (2x)
+2 (6x)
+3 (2x)
+4 (1x)
-1 (2x)
-3 (2x)
-4 (1x)

De speelstenen:
Deze speelstukken zijn er in 4 speelkleuren, 8 stenen per kleur

4 telstenen:
Deze telstenen zijn er ook in 4 speelkleuren. Hiermee worden de scores van de spelers op het scorebord gemarkeerd.

Voorbereiding:

1. Iedere speler kiest een kleur en legt zijn telsteen voor zich op tafel.
2. De puntentegels worden geschud en worden gedekt op de tafel gelegd.
3. De speelstenen worden verdeeld:
- bij 2 spelers 8 stenen
- bij 3 spelers 6 stenen
- bij 4 spelers 5 stenen

Verloop van het spel:
De speler die aan de beurt is heeft de keuze tussen 2 acties:
1. Hij zet een speelstuk van zijn kleur op een vrij speelvlak
2. Hij trekt een puntentegel, laat aan alle spelers de waarde zien die hierop staat en legt deze vervolgens gedekt op een vrij speelvlak.

Iedere speler voert telkens één van deze handelingen uit tot er geen vrije speelvlakken meer over zijn op het spelbord.

Om tot een zo hoog mogelijk puntenaantal te komen is het dus van belang om goed te onthouden welke puntentegels waar op het spelbord liggen. Het is hierbij de kunst om de eigen speelstenen zo veel mogelijk bij de positieve tegels te leggen en de tegenspelers zo veel mogelijk negatieve tegels toe te spelen.

Puntentelling:
Wanneer er geen vrije speelvlakken meer over zijn op het speelbord kan de puntentelling van start gaan.
Rondom de speelstenen worden stuk per stuk de speeltegels omgedraaid. Het puntentotaal voor de betreffende speelsteen wordt op het scorebord gemarkeerd met de telsteen.

Een positieve score wordt aangegeven op het blauwe spoor.
Wanneer een speler een score beneden de nul bereikt, wordt deze negatieve score op het rode spoor aangegeven.
Wanneer alle tegels omgedraaid zijn is de eindscore bekend.
De speler met het hoogste puntentotaal wint het spel.


No comments: