Monday, January 21, 2008

Bericht van Tim uit Argentinie


Het is voor mij gedurende een lange periode een droom geweest om te reizen doorheen Zuid-Amerika. De combinatie van avontuurlijk reizen en initiatief nemen in een vrijwilligerswerk leek mij daarbij een interessante uitdaging. Er ging weinig voorbereiding vooraf aan mijn eerste buitenlandse praktijkervaring. Voordien was ik vooral via internet op zoek gegaan naar een passend vrijwiligersproject maar gezien de kostprijs en het tijdsbestek van veel sociaal culturele vrijwilligersintitiatieven bleef ik steeds bot vangen.

Uiteindelijk kwam ik via het reisinfocentrum, ´Wegwijzer´ in contact met Geert Beeckmans. Hij heeft mij verder geïntroduceerd en begeleid in ´Escuela nr.14` in Vicente Lopez, Buenos Aires. Dit was voor mij een unieke kans om te kunnen participeren in een vrijwilligersproject waar tegenover geen hallicunante financiële tegemoetkomingen werden gesteld.

Bij mijn aankomst in de luchthaven van Buenos Aires ben ik meteen naar de school in Vicente Lopez vertrokken. Ik voelde er mij meteen welkom. Het contact met de leerkrachten en alle andere mensen die in de school actief waren was werkelijk hartverwarmend. Na een stevige maaltijd maakte ik kennis met alle klassen. Hoewel mijn eerste gesprekken in het spaans eerder moeizaam verliepen leerde ik na enkele dagen al vrij snel nieuwe woorden. De volgende dag kreeg ik zelf de mogelijkheid om wat les te geven voor de eerste en tweede klas. Ik vertelde de leerlingen over België en leerde hen bijvoorbeeld ook het alfabet en de seizoenen in het engels aan. De dagen daarna hield ik mij vooral bezig met het geven van workshops rond populaire gezelschapspelletjes van bij ons zoals wie is het, ganzenspel, en quoridor. Daarbij kwam ook het welgekende ´tamega spel´ aan bod. De leerlingen waren tijdens het spelen van deze spelletjes ongelooflijk enthousiast.

Een volgend aspect van mijn opdracht was het aanvullen van de weblog * over de uitwisseling met de freinetschool, ´De Vlieger` in Gent. Hierbij was het belangrijk een beeld te kunnen geven van de leerlingen in de school van Vicente Lopez en alle leerkrachten en externen in te lichten over de werking van de weblog. Ik denk dat er belangrijk werk is verricht naar verdere uitwisselingpsprojecten toe. De immense bereidheid tot samenwerking van de school in Vicente Lopez zorgde weliswaar ook voor het slagen van dit project. Het viel mij vooral op hoe groot het engagement en de gastvrijheid van de mensen in de school van Vicente Lopez wel was. Ik werd overrompeld met maté en empanades op school en zelf uitgenodigd voor eten bij mensen thuis. Mijn aanwezigheid in de school werd op prijs gesteld zonder dat er daarbij strikte verwachtingen werden gesteld.

Het was verrassend om mij in dit avontuur te werpen. De ervaring die ik in de school heb opgedaan draag ik zeker mee naar mijn verder professioneel engagement als social werker. Ik kon mij naar mijn bescheiden mening geen betere leerschool voorstellen. Ik zou daarom iedereen willen aanraden om aan gelijkaardige vrijwilligersinitiatieven deel te nemen.

Alvast mijn dank aan iedereen die dit voor mij heeft mogelijk gemaakt,

waaronder in het bijzonder aan Geert Beeckmans, de directie en alle leerkrachten van Vicente Lopez.

Tim Vuylsteke

vuylsteketim@hotmail.com

No comments: