Thursday, May 31, 2007

Bijna klaar



De tijd begint te dringen. Maar we zijn er bijna. Nog een aantal duo's en we hebben blokjes genoeg. (nee Wolf, die Belgische frietjes zijn niet om op te eten, maar op op te sturen ! )

Daarmee zal het startschot gegeven worden van een hopelijk verdere samenwerking tussen kinderen van De Vlieger en kinderen van Buenos Aires.

Wednesday, May 30, 2007


Te envío más fotos para que los niños de tu escuela puedan conocer y disfrutar, los atractivos de uno de los barrios más "pintorescos" y característicos de Buenos Aires... "La Boca", nuestra pequeña Italia.

Cariños
Eugenia

Eugenia stuurt ons deze foto's zodat we kunnen meegenieten van de kleurrijke beelden van Buenos Aires. Dit is "klein Italië".
Gracias Eugenia!
Mieke






Monday, May 28, 2007

hola !

Gisteren stuurden we twee nieuwe gezelschapsspellen naar Eugenia: Monopoly (met Belgische straatnamen) en Halli Galli. Voorlopig enkel met Nederlandse spelregels.

Er zijn ook een aantal schoolkrantjes onderweg.

P.S. we zijn heel benieuwd hoe de Argentijnse Tamega er zal uitzien.

Groetjes

Geert



Hola!

Este miércoles nos volvimos a juntar con los alumnos de 3°, trabajamos sobre paisajes de Argentina.

También la Escuela estaba iniciando los preparativos para festejar el 25 de mayo. Donde nuestro país realiza los primeros pasos hacia su libertad con la "Revolución de 1810".

En Argentina, puedes encontrar una gran diversidad de paisajes, montañas, cataratas, playas, glaciares....

Sería muy lindo que alguna vez pudieran visitarnos y descubrir la riqueza natural de nuestro país.

Hallo !

Woensdag werkten de leerlingen van het 3de aan Argentijnse landschappen.

Ondertussen startten in de school ook de voorbereidingen voor het feest van 25 mei. Die dag zette ons land haar eerste stappen naar de vrijheid tijdens de „Revolutie van 1810“ .

In Argentinië, is een grote diversiteit aan landschappen, bergen, grotten, stranden, gletsjers te vinden.

Het zou mooi zijn indien jullie de natuurlijke rijkdom van ons land eens konden bezoeken en ontdekken...




Saturday, May 12, 2007

En esta actividad que hemos emprendido en forma conjunta, con su escuela







Quoridor


Geert stuurde een Quoridor naar Argentinië. Hieronder staan de Spaanse Spelregels.

Het doel is simpel: je hebt een pion en daarmee moet je proberen zo snel mogelijk de overkant van het bord te bereiken. Daarnaast beschik je over 10 muurtjes, die je kunt gebruiken om de oprukkende pion van de tegenspeler tegen te houden. Ben je aan de beurt, dan heb je twee mogelijkheden: ofwel verplaats je je pion één veld, ofwel plaats je een muurtje op het bord.
Quoridor is een spel dat op geen enkele manier aan duidelijkheid te wensen overlaat. Ook wat je moet doen om je tegenspeler te dwarsbomen, is meteen duidelijk: je moet door middel van de muurtjes trachten een zo ingewikkeld mogelijk labyrint te construeren, met het doel de pion van de tegenspeler een langere weg te laten afleggen dan die van jezelf. Hoe je dat precies moet doen is minder eenvoudig. (Quoridor kan ook met 4 gespeeld worden.)

Presentatión
- un tablero
- 2 zonas para colocar las barreras
- 20 barreras y 4 peones

Finalidad del juego
Llegar el primero a la línea opuesta de su salida

Reglas para 2 jugadores
Antes de empezar, colocar las barreras en cada sona
del tablero prevístas para almacenarias (10 para cada jugador). Cada jugador coloca su peón en en el centro de su línea de salida. Sortear para saber quien empieza.

Desanolla de una partida
Cuando sea su tumo, el jugador puede elegir desplazar su peón o colocar una barrera.
Si ya ha desplazado todas sus barreras el jugador solamente podirá desplazar su peón.

Movimiento de los peones:
Los peones pueden desplazarse de una casilla y solo de una en una, en sentido horizontal o vertical, avanzando o retrocediento. Hay que evitar
las barreras.

Disposición de las barreras:
Las barreras se disponen exactamente entre 2 bloques de 2 casillas. Las barreras se utilizarán para que el adversario pueda avanzar menos, no obstante esta prohibido impedirle completamente el acceso hacia su línea de llegada: slempre hay que dejar un acceso libre.

Frente a frente:
Cuando los 2 peonos se encuentran cara a cara sobre 2 casillas vecinas sin que una barrera los separe, el jugador que le toque jugar puede saltar y colocarse delante
del peón del jugador adversario.

Fin de la partida
El primer jugador que lliegue sobre la novena casilla, enfrente de su línea de salida gana la partida.

Duración de una partida
De 10 a 20 minutos
Si se organizara un torneo, se puedo asignar a cada jugador un tiempo limitado

Reglas para 4 jugadores
Para empezar, colocar los 4 peones en el centro de cada extremo del tablero. Repartir 5 barreras a coca jugador y colocarias.
El resto es exactamente lgual que cuando se juego entre dos personas.


Quoridor is uitgegeven door http://www.gigamic.com

Friday, May 11, 2007

Taalkwartetten



Amber had donderdag een taalkwartet mee naar school. Met dit kwartet kan je Spaans oefenen. Informatie over deze kwartetten vind je op de website van Scala Leuker Leren Amber kocht het bij Fnac hier in Gent. Spaans leren... dat zou wel tof zijn. Moesten we nu een leraar Spaans vinden die volgend schooljaar een aantal kinderen wil les geven. Dit zouden we in De Vlieger zelfs in de vorm van een project kunnen doen. Er zijn toch wel wat geïnteresseerden. In één van vorige posts op deze blog stond nog interessant materiaal: Juan y Rosa. Hiermee zouden de kinderen zelfstandig Spaans kunnen leren.

Alweer een nieuwe vertaling in de mailbox

Margaux, die in de Wingerd Spaans volgt stuurde ons haar vertaling van één van de mails. Die plakken we nu bij de Spaanse versie. Zo stilletjes aan zullen alle posts op deze weblog in twee talen te lezen zijn: in een Nederlandse versie, én in een Spaanse versie zodat we aan beide kanten van de aardbol kunnen begrijpen wat er wordt geschreven.

De leerlingen van De Wingerd maken zich zo stilletjesaan klaar voor hun eindexamens. Zij zitten in het laatste jaar van het secundair onderwijs. Ze verlaten dus na juni de school. Dat betekent dat we opnieuw op zoek zullen moeten gaan naar leerlingen of andere mensen die gratis en voor niets deze posts willen vertalen.
Mieke

De stickermachine van Jonas



















Vanaf nu wordt het voor ons heel gemakkelijk. De opa van Jonas zorgde al voor voldoende Tamega-schijfjes die hij eigenhandig en stuk voor stuk uit hout zaagde. Dank u wel opa van Jonas!
Maar we kregen nog iets. Véronique, mama van Jonas leende ons een stickermachine. Op de foto zie je Jozefien die een sticker maakt.
Hoe gaan we nu te werk? De tekeningen die we al hadden hebben we gekopieerd zodat we twee identieke afbeeldingen hebben. Die knippen we netjes uit en we maken er een sticker van. Die sticker kleven we op de schijfjes. Dat lukt perfect.
Wat moeten we nu nog doen? We hebben nog niet voldoende afbeeldingen. Volgende week donderdag is er geen school. Mieke zorgt voor kleine ronde papiertjes met de juiste afmetingen: de afmetingen van één schijfje. Ieder krijgt er een heleboel. De kinderen kunnen nu zelf, thuis, aan vrienden, op school en aan iedereen vragen of ze daarop iets kunnen tekenen dat typisch Belgisch is. Wij kiezen er dan de mooiste uit.



Amber had alweer een aantal nieuwe ideeën. Ze heeft haar ideeën ook uitgeprint en meegebracht. Zij kwam ook met het idee dat we ons land België kunnen tekenen op een schijfje.


























De tekening van het pintje bier vonden we niet zo geslaagd. We willen wel kwaliteit afleveren natuurlijk. Daarom tekende Ruth het bier opnieuw.





Eerlijk is eerlijk: de kinderen die vorige week geen Tamega konden spelen, mochten nu wel het spel eens uitproberen.






Dus, dit staat er nu op onze planning: komende weken zorgen we ervoor dat de schijfjes klaar zijn. Alle tekeningen worden verzameld door JOZEFIEN. We hebben maar 5 weken meer om de Tamega af te werken. Want daarna begint in België de grote vakantie. Die duurt tot 1 september...
Bas had beloofd om eens na te denken over een Tamega-bord want de schijfjes die we van opa kregen passen nét niet. We maken een nieuwe ondergrond waar de schijfjes wel in passen en sturen het spel dat we maakten met bord en al op.

Mieke